Monday 27 January 2014

malam tanpa ayah si kecilku...

     Malam tadi...hati sebak sangat setiap kali anak kecil itu bertanya "Ayah katne?"... Rasa pedih di dada. Berulang-ulang kali. Pertama kali aku habiskan masa bersamanya semalaman. Akhirnya si kecilku lena sekitar 3.30 pagi. Susu 2 kali. Air suam. Dan minyak yu yee kat perut sebab senak... "Nak lagi..." Ulangnya memintaku menyapu perutnya dengan minyak yu yee tersebut. Si kecilku terlena dengan usapan minyak yu yee di perutnya. Sesekali air mataku mengalir. Aku terbayang kesakitan yang dilalui oleh seorang insan yang kupanggil kakak ketika dia perlu berhadapan dengan kesakitan yang sama aku lalui. Lebih kurang sama. Rupa-rupanya anak-anak itu kekuatan yang sangat hebat. Dia...si kecil itu...dia bukan lahir daripada rahimku...namun anehnya dia menjadi sumber kekuatanku...alhamdulillah...berjaga sehingga ke subuh...bergerak ke tempat keje ketika hari masih dengan kelamnya...beratnya mata yang memang terlalu payah ditahan namun masih memandu dalam keadaan mengantuk. Bahaya? Ya...namun jauh di sudut hatiku...jika ajal menjemputku, aku bagaikan bersedia...anak kecil itu...aku gembira mampu melakukan sesuatu sebagai seorang ibu buatnya... malam pertamaku bersama anak sulungku...ya Allah, jdikanlah aku ibu yang mithali untuk anak-anakku... janganlah ya Allah rasa sakit itu menjadikan aku lemah dan putus asa di hadapan mereka... hanya kepadaMu ya Allah aku bertawakkal...

No comments:

Post a Comment