Monday 5 August 2019

Bagai kata-kata buatku daripadaNya...

Aku terkilan ketika menatap satu persatu kebahagiaan mereka yang kukenali di dalam hidupku. Tanpa sedar, air mata menitis dalam diam. Dan kesempatan itu kadangkala kugunakan untuk mendoakan ibu dan ayahku. Kerana kutahu besarnya sebuah doa di sisi Allah... Ya. Aku termasuk di kalangan mereka yang diuji dengan rumahtangga. Kebahagiaan itu memang hanya ada pada pasangan yang sudah Allah tetapkan jodoh mereka berbahagia. Kita hanya mampu melihat dan memilih yang baik pada pandangan kasar. Seterusnya adalah teka-teki perjalanan takdir yang perlu kita tempuhi. Sama ada pahit atau manis. Dalam kepahitan, ada kemanisan Allah sembunyikan. Cuma waktunya datang dan menjentik naluri kita adalah hikmah yang lambat laun akan kita sedari. Namun semuanya kasih sayang Allah. Yang datang untuk mendidik dan memberikan sesuatu.

Ketika aku mencari post daripada Muharrik Daie... Kerana ayat-ayatnya yang banyak membantuku mengingati semula Tuhanku yang Maha Pengasih, mataku terpana pada kata-kata ini :

Seorang bayi tidak akan peduli apa yang dimiliki orang lain selama mana dia merasa ibunya ada di sisinya. 

Begitu juga seorang mukmin. Dia tidak peduli apa yang orang lain miliki, selama mana dia merasa Tuhannya sentiasa di sisinya.


Ya. Aku menyaksikan kasih sayangNya sejak kecil lagi. Aku menyaksikan keajaiban (rahmat) daripadaNya sejak kecil lagi. Untuk keadaan yang begitu payah dan mustahil, namun kasih sayangNya kusaksikan sejak kecil lagi. Dan tanpa sesiapa yang mendidikku dan keluargaku tentang agama yang sebenar, kasih sayangNya mengisi segenap hatiku. Hanya aku yang selalu melupakanNya. Alhamdulillah atas rahmatMu ke atas kami ya Allah... Jadikan kami hamba yang sentiasa bersyukur di atas pemberianMu. Aamiin. 

No comments:

Post a Comment