Monday 4 June 2012

apa yang tidak aku lakukan

apa yang tidak aku lakukan
untuk meraih sebuah kehidupan
yang ada akar kukuh
bertapak sejauh mungkin ke dalam bumi
walau generasi demi generasi cuba mencantas
ia tetap akan tumbuh
tetap akan menjalar naik ke atas

apa yang tidak aku lakukan
untuk menyemai benih-benihnya
demi harapan
untuk melihat satu masa nanti ia akan tumbuh tinggi menjulang
memayungi sekian ramai makhluk yang ingin bersandar padanya
memberikan buah untuk menghilangkan lapar dan dahaga
menahan terik mentari daripada terus memancar membahangi bumi

apa yang tidak aku lakukan...
dengan keterbatasan yang ada
titisan demi titisan air mata
kesakitan yang sentiasa menjadi teman setia
apa yang tidak aku lakukan
mencari jalan keluar
dari sesukar-sukar sehingga jalan mudah
berfikir dan mengamati perjalanan yang ditongkah

apa yang tidak aku lakukan
untuk segunung harapan di mata orang tua
pada bahu kecil yang lemah untuk memapah
apa yang tidak aku lakukan
pada sekecil harapan untuk meraih kejayaan yang datang akhirnya
menjadi sebesar agenda untuk disakitkan

apa yang tidak aku lakukan
untuk berdiam pada kekejaman
namun masih tampak tidak cukup dan masih meluatkan
apa yang tidak aku lakukan...
sebagai seorang manusia dan hambaNya
aku cukup mengalah dan beralah
masih belum cukupkah duhai saudara...

senyaplah dan dengarkan tangisan yang malu untuk bersuara
berhenti seketika dan pandang air muka di wajah
keletihan ini...
jangan ditambah bebannya lagi...
ia lemah daripada yang sering engkau jangka
ia bukan akar yang tumbuh jauh ke dalam bumi
untuk sengaja kau jadikan ujikaji bagaimana ia bermandiri
masih teguh dalam kepupusan
akarnya akan mati
bunganya akan layu
rantingnya akan patah
ia tak pernah kebal dengan sumpah seranah
ia tumbuhan yang pasti akan mati
dengan baja kebencian yang sehari-hari mengiringi...
benarkan sedikit hujan melimpahinya
sedikit...
dengan sikap tamak haloba manusiawi
dia mengerti...
sedikit cuma
dan benarkan ia untuk terus memayungi
ada anak-anak renek yang menumpanginya
yang perlu kepada wujudnya...

No comments:

Post a Comment